• Hong Kong
  • Hong Kong
  • Hong Kong
  • Hong Kong
  • Hong Kong
  • Hong Kong
  • Hong Kong
0 1 2 3 4 5 6

Hong Kong

Hong Kong, stopover in Azië

Hong Kong is de thuishaven van Cathay Pacific. Ook op het routenet van Qantas en op bepaalde rond-de-wereld tickets kunt u een stopover maken in Hong Kong. Hong Kong is een moderne bruisende metropool met 6 miljoen inwoners. Ondanks alles heeft Hong Kong zijn oosterse charme bewaard. Op straat ervaart u ogenblikkelijk het contrast tussen oost en west. U ziet Chinese tempels naast moderne wolkenkrabbers, in de haven ziet u Chinese junks naast draagvleugelboten. De stad kan gemakkelijk te voet en per openbaar vervoer worden verkend.

De straten van Hong Kong geven een karakteristiek beeld van de stad, hoewel deze straten last hebben van chronische verstopping en verkeersstremmingen. Lopen is een ideale manier om ontspannen rond te struinen op een markt en het straatleven in u op te nemen. Tijdens de hete zomer kunt u het beste 's avonds een wandeling maken.

Bespaar uzelf een steile klim door de Mid-levels Escalator te nemen – de langste overdekte roltrap ter wereld – die van Central naar Hollywood Road loopt ('s morgen beweegt hij bergafwaarts, de rest van de dag bergopwaarts). In Central liggen meerdere verhoogde looppaden, waar u de chaos van de straat kunt vermijden en waar het uitzicht bovendien mooier is.

Victoria Peak biedt een adembenemend uitzicht over de skyline van Hongkong. In de zakenwijk Central weerspiegelen de avondlichtjes in het iconische HSBC-gebouw. De Star Ferry Cruise voert u naar het bruisende Tsim Sha Tsui en het Hong Kong Museum of Art. Vaar naar het vredige Lantau Island voor de kabelbaan Ngong Ping 360 en de Grote Boeddha van het Po Lin-klooster. In Kowloon ligt de Wong Tai Sin-tempel waar de betoverende geur van wierook hangt. De meeste bezienswaardigheden zijn dagelijks van 10.00 tot 18.00 uur geopend. Op woensdag is de toegang tot musea gratis.

Hong Kong is een paradijs voor shoppers, alles is er tax-free. U kunt een uitstapje overwegen naar Macau, het Portugese stadstaatje met z'n casino's dat doet denken aan Hong Kong vijftig jaar terug. Hong Kong bruist ook 's nachts, er zijn eindeloos veel restaurants, bars en nachtclubs. Er is dus genoeg te doen voor een stopover van een aantal dagen.

Haven
Hongkong bezit een van mooiste natuurlijke havens van de wereld met prima faciliteiten voor het verwerken van alle soorten en maten schepen. Verder zijn er vele mogelijkheden om schepen tot 150.000 ton te repareren en te onderhouden. Vanuit Hongkong varen er schepen naar alle havens op de wereld. Meer dan 25.000 zeeschepen en 70.000 binnenvaartschepen doen de haven van Hongkong aan en verladen samen meer dan 85 miljoen ton vracht per jaar. Kwai Chung Container Terminal is een van de drukste ter wereld en verwerkt jaarlijks meer dan 13 miljoen containers en men heeft plannen om uit te breiden tot een capaciteit van 350 miljoen containers in 2011.

Hong Kong International Airport (Chek Lap Kok)

Hong Kong International Airport is de moderne luchthaven van Hong Kong. Het heeft een directe metro verbinding met de stad, die elke 12 minuten vertrekt. De rit met de MTR / Airport Express naar het centrum van de stad duurt ongeveer 40 minuten.
Er zijn ook shuttlebussen naar de hotels in de stad. U dient zich hiervoor eerst bij de balie van de busoperator of bij Cathay Pacific Holidays (als uw stopover-pakket via hun geboekt is) te melden. Aan de balie krijgt u dan een vervoersbewijs.

Het nieuwe internationale vliegveld, Chep Lap Kok, werd geopend op 6 juli 1998. Men schat dat het uiteindelijk 35 miljoen passagiers en 3 miljoen ton goederen zal kunnen verwerken. Een tweede landingsbaan werd in 1999 gerealiseerd.

Tot 1998 werd gebruik gemaakt van de oude luchthaven Kai Tak, gelegen aan de oostzijde van Kowloon. De landingsbaan stak destijds als een schiereiland de haven in. In 1995 landden en vertrokken van Kai Tak Airport het fenominale aantal van 150.118 vliegtuigen, die 21,4 miljoen passagiers vervoerden. De oude luchthaven is ondertussen helemaal gesloopt en verdwenen, de grond is benut voor nieuwe stadsuitbreiding.

Kerngegevens van Hong Kong

  • Officiële naam: Speciale Bestuurlijke Regio Hongkong van de Volksrepubliek China
  • Oppervlakte: 1.099 km²
  • Hoofdstad: Central (Victoria)
  • Inwoneraantal: ruim 7 miljoen inwoners
  • Regeringsvorm: Speciale Bestuurlijke Regio van China
  • Hoogste punt: 958 m (Tai Mo Shan)
  • Afstand (Amsterdam – Hongkong): 9.299 km
  • Vliegduur vanaf Nederland: circa 11 uur

Reizen naar Hong Kong

Wij hebben voor u de volgende reizen naar Hong Kong geselecteerd:

Er zijn helaas geen aanbiedingen gevonden.


Hotels en Resorts in Hong Kong

Een selectie van de hotels en resorts in Hong Kong:

Filter hier de getoonde hotels
Bp International Hotel
Kowloon - Hong Kong
Een prima hotel gelegen op loopafstand van diverse bezienswaardigheden en grote winkelstraten in Kowloon. Elke kamer is voorzien van airco, kluisjes, een koelkast, koffiezetapparaat/waterkoker, wekkerradio bovendien kun je op verzoek gebruikmaken van een strijkplank/strijkijzer, hypoallergeen…
Cosmo Hotel Hong Kong
Hong Kong Island - Hong Kong
Cosmo Hotel Hong Kong ligt in het centrum van Hongkong Island, op loopafstand van Queen Elizabeth Stadium en Racebaan Happy Valley. In de buurt bevinden zich ook Causeway Bay Shopping Plaza van Hong Kong. Alle kamers bieden uitzicht op de stad. Cosmo Hotel Hong Kong heeft 142 kamers met…
Eaton Hotel Kowloon
Kowloon - Hong Kong
Gelegen in het hart van Kowloon Island op loopafstand van Temple Street met haar interessante avondmarkt. Het metrostation Jordan ligt op 5 minuten lopen en de luchthaven is in ca. 45 minuten te bereiken met de airpot shuttlebus service. 465 moderne lichte kamers met panoramisch uitzicht op Kowloon…
Harbour Grand Hong Kong
Hong Kong Island - Hong Kong
In het midden van Hong Kong Island aan Causeway Bay met een fraai uitzicht op de beroemde haven, Kowloon en Central District. Het metrostation Fortshill ligt op slechts enkele minuten lopen. Het vliegveld kan worden bereikt in circa 45 minuten. De comfortabele kamers zijn in Aziatische stijl…
Harbour Grand Kowloon
Kowloon - Hong Kong
Aan het havenfront van Hunghom Bay op Kowloon met uitzicht op Hong Kong Island. Winkelmogelijkheden op loopafstand. Gratis shuttle naar Tsimshatsui (7 minuten). De transfertijd naar het vliegveld is 35 minuten. De elegant ingerichte kamers beschikken over airco, marmeren bad met douche/wc, badjas en…
Harbour Plaza Metropolis Hotel
Kowloon - Hong Kong
Het hotel is gelegen tegenover het Kowloon Kanton station. Gratis shuttlebus naar het Tsim Sha Tsui stadsgedeelte in Kowloon. de 819 kamers zijn voorzien van een badkamer met douche/wc, airco, satelliet-tv, radio,telefoon, WLAN (tegen meerprijs), kluisje, minibar en koffie-/theefaciliteiten. 5…
Metropark Hotel Kowloon
Kowloon - Hong Kong
Rustig gelegen hotel in Kowloon, vlakbij Nathan Road in het Mongkok district. Restaurants en winkels liggen in de directe omgeving, het metrostation Mongkok op 10 minuten. Gratis shuttle bus naar het Mongkok district en Tsimshatsui. alle 487 kamers zijn uitgerust van een badkamer met douche/toilet,…
Royal View Hotel
Hong Kong
Het Royal View Hotel ligt aan het water en tussen de luchthaven en de stad in. Vanuit het Royal View Hotel is het slechts 20 minuten rijden naar een aantal belangrijke locaties, de Asia World Expo, Hong Kong Disneyland en Tsim Sha Tsui. alle luxe kamers zijn voorzien van airconditioning en grote…
The Kimberley Hotel
Kowloon - Hong Kong
Het hotel ligt aan Kimberley Road in het centrum van Tsim Shai Tsui, het winkelhart van Kowloon. De loopafstand naar de Star Ferry is circa 15 minuten. Nathan Road en de metro liggen op korte afstand. De afstand naar het vliegveld is 32 kilometer. De kamers zijn voorzien van douche/bad, wc, airco,…

Beste reistijd voor Hong Kong

Het weer in Hong Kong

Hoewel Hong Kong op dezelfde hoogte ligt als bijvoorbeeld Hawaii, heeft het geen tropisch klimaat. In de winter, die duurt van begin december tot in maart, kan het fris zijn door poolwinden die dan over het Aziatische continent geblazen worden. Sneeuwen of vriezen doet het echter nooit. 's Winters is het vaak winderig en bewolkt. Er valt niet veel regen, maar als het eenmaal regent dan miezert het vaak dagen achter elkaar. Gemiddeld valt er per jaar ongeveer 2240 mm regen, maar er zijn jaren bij dat er maar de helft valt. Het aantal regendagen varieert van 5 à 6 in november/december tot 19 à 21 in juni/juli. De herfst, van oktober tot begin december, is de beste tijd van het jaar om Hongkong te bezoeken. Het is dan over het algemeen droog en zonnig. De Hongkongse lente duurt van eind maart tot eind mei en het is dan al vrij warm.

Enorme onweersbuien komen in juni vrij veel voor en juni is dan ook de natste maand en het begin van de zomermoesson. De zomer is heet, zonnig en vochtig en ook dan kan het flink onweren en regenen. De temperatuur kan 's zomers oplopen tot ongeveer 32°C. 's Winters komt de temperatuur niet onder de 10°C en meestal is het rond de 15°C.

's Zomers wordt het Chinese Zeegebied vaak getroffen door zeer zware stormen, hier tyfoons genoemd. Ze brengen vaak hevige regenval en de windsnelheid kan oplopen tot meer dan 160 km per uur. De meeste tyfoons gaan aan Hong Kong voorbij, maar zorgen wel altijd voor nat en winderig weer. In 1937 werd Hong Kong voor het laatst getroffen door een tyfoon. Meer dan 1000 boten zonken en 2500 mensen vonden de dood.

De gemiddelde dagtemperaturen liggen tussen 18 à 20°C in januari/december en rond de 30°C in de periode juni tot en met september.

De gemiddelde nachttemperaturen liggen rond de 13°C in januari/februari en rond de 25°C in de periode juni tot en met september.


Beste reistijd voor Hong Kong

Hong Kong kan het hele jaar worden bezocht. De regentijd valt in onze zomer. In maart kunt u het sportieve Hong Kong Rugby Sevens-evenement bezoeken. In juni wordt het 2000 jaar oude Dragon Boat Festival gehouden.


Feestdagen in Hong Kong

In Hong Kong gelden de volgende officiële feestdagen (anders dan de internationale feestdagen als Nieuwjaar, Goede Vrijdag, 1e en 2e Paasdag en Kerst):

  • Lunar New Year 3-5 Feb
  • Ching Ming Festival 5 apr
  • Dag van de arbeid 2 mei
  • Geboorte van Boeddha 10 mei
  • Tuen Ng (Drakenbootfeest) 6 jun
  • Oprichtingsdag 1 jul
  • Midherfstfeest (Chinees maanfeest) 13 sep
  • Dag van de Volksrepubliek 1 okt
  • Chung Yeung (Feest van het Beklimmen van de Hoogten) 5 okt

Chinees Nieuwjaar
Het Chinees Nieuwjaar ofwel het Lentefeest (Chun Jie) is het belangrijkste festival voor Chinezen, waar zij ook ter wereld wonen. Het valt niet, zoals bij ons, op 1 januari, maar elk jaar op een andere datum in januari of februari. Dit heeft te maken met de Chinese kalender. Zo viel Nieuwjaar in 2012 op 23 januari (Jaar van de Draak).

2013: 10 februari (begin van het jaar van de Slang)
2014: 31 januari (begin van het jaar van het Paard)
2015: 19 februari (begin van het jaar van de Ram)

China is van oudsher een agrarisch land. Chinees Nieuwjaar is zo belangrijk omdat het feest het begin markeert van de lente. Met spanning wordt afgewacht wat de grond in het nieuwe jaar zal opbrengen. Tegelijkertijd is Nieuwjaar een festival van samenzijn met familie en met vrienden en om uit te rusten van het voorgaande jaar. In China is Nieuwjaar dan ook een tijd waarin iedereen op reis lijkt te zijn; treinen, bussen en vliegtuigen zijn afgeladen vol. Inmiddels is de welvaart zover toegenomen dat diverse Chinezen de vrije dagen kunnen doorbrengen in het buitenland. Landen als Thailand, Korea en Australie zijn geliefde bestemmingen.

Lantaarn Festival
Het Lantaarn Festival (Yuan Xiao Jie) is de afsluiting van het Lentefeest en valt op de 15e van de eerste maand. Oorsponkelijk werden lantaarns ontstoken om de ziel van de voorouders, die het Lentefeest hadden meegevierd, goed te kunnen begeleiden naar het hiernamaals. Nu is het vooral een festijn voor kinderen om 's avonds met hun fraaie lampionnen op straat te gaan.

Vast onderdeel is ook de leeuwendans. Begeleid door een drummer, een gongspeler en een bekkenspeler beeldt de leeuw een verhaal uit. Vaak gaat het over de hongerige leeuw, op zoek naar voedsel. Hij vindt een kropje sla, besnuffelt het maar vertrouwt het niet en schrikt. Als hij het uiteindelijk wel vertrouwt stort hij er zich vol overgave op. Na enkele happen spuugt hij de stukjes sla uit en verspreidt zo de zegen voor het nieuwe jaar. Ook bij andere gelegenheiden, zoals de opening van een winkel of restaurant, worden vaak leeuwendansen uitgevoerd. Hoe spectaculairder, hoe beter.

Drakenboot festival
Een van de verhalen over de achtergrond van dit festival vertelt dat lang geleden, in een verdeeld China, een adviseur van een vorst zijn leven gaf, toen hij merkte dat het verkeerd ging met zijn land. Hij verdronk zich in de rivier. Zijn pattriotistische daad werd vervolgens herdacht: mensen gooiden voor hem voedsel: rijst, verpakt in bladeren, in het water. Om de vissen af te schrikken voeren ze met roeiboten in het water rond en sloegen op trommels.

Drakenboot-races worden tegenwoordig overal in China en daarbuiten gehouden. De officiele datum is de vijfde dag van de vijfde maand van de Chinese maankalender.


Algemene informatie over Hong Kong


Geschiedenis van Hong Kong

Voordat de Europeanen voet aan wal zetten in de 16e eeuw was het Hongkongse gebied al duizenden jaren bewoond. De eerste bewoners op o.a. het eiland Lantau waren vissers. Gedurende de Middeleeuwen was de toenmalige haven Shek Pai een florerend piratennest. Portugal was het eerste westerse land dat contact had met de Chinezen (1557). De Portugezen mochten van de Chinezen een basis opzetten op Macau nabij het huidige Hong Kong. Jezuïeten werden in 1582 toegestaan zich te vestigen in Zhaoqing, een dorp ten westen van Guangzhou. Het eerste handelscontact met de Britten werd lang tegengehouden door de Chinezen, maar in 1685 werd de handel tussen China en Groot-Brittannië gestart. Vanaf die tijd voeren Britse schepen van de East India Company van de Indiase kust naar Guangzhou. Ook werd het Britse handelaren toegestaan om handelskantoren in Guangzhou te vestigen vanwege de export van thee en zijde. Eind 17e eeuw was er een levendige handel ontstaan tussen de Britten en ook de Fransen, later gevolgd door de Hollanders, Denen, Zweden en Amerikanen. Voor de Chinezen zelf was de handel met de Europeanen van weinig belang. Het gebeurde aan de rand van de wildernis en bovendien werden de Europeanen als barbaren beschouwd. De dramatische invloed die de Europeanen uiteindelijk op China zouden hebben, kon toen nog niemand voorzien. In 1757 kreeg een handelsgilde, Co Hong genaamd, het alleenrecht wat betreft de handel met het buitenland. Deze monopoliepositie leidde onvermijdelijk tot veel corruptie en had voor de Europeanen grote gevolgen. De Europese handelaren werden veel beperkingen opgelegd.

Enkele daarvan waren:

  • Ze mochten zich alleen van september tot maart in Guangzhou vertonen.
  • De handelsgebied werd beperkt tot Shamian Island.
  • Vrouwen en kinderen moesten in Macau blijven.
  • Buitenlanders mochten geen Chinees leren.
  • Er mochten alleen zaken gedaan worden met de Co Hong.

De handelaren klaagden natuurlijk steen en been over deze beperkingen, die bovendien nog van dag tot dag veranderden. Desalniettemin floreerde de handel, hoewel de meeste winst naar de Chinezen ging die betaald wilden worden in zilver.

Opiumoorlogen
Dit was helemaal niet naar de zin van de westerse handelaren en vanaf 1773 werd met de lucratieve opiumhandel begonnen doordat de vraag naar opium vanuit China enorm groeide. Keizer Dao Guang, bezorgd door de teruglopende zilverinkomsten en het toenemende aantal opiumverslaafden, verbood in 1796 de opiumhandel.

Maar de buitenlandse handelaren hadden andere ideeën en gingen gewoon door met de handel, geholpen door de Co Hong en corrupte Chinese ambtenaren.

In 1839 werd er een speciale ambtenaar, Lin Zexu, door de keizer naar Guang Zhou gestuurd om de opiumhandel uit te roeien. Ondertussen was kapitein Charles Elliot door Lord Palmerston aangesteld om de problemen met de Chinezen op te lossen. Binnen één week echter lukte het Lin om de Britten te omsingelen en de voedselaanvoer af te snijden. De Britten hielden het zes weken vol maar waren uiteindelijk genoodzaakt om 20.000 kisten met opium aan de Chinezen te overhandigen. De opium werd in het openbaar vernietigd.

Hong Kong in Britse handen
Hierna probeerde Elliot de onderhandelingen met de Chinezen weer te openen, maar dit liep op een mislukking uit. De Britten stuurden hierop een leger onder leiding van George Elliot (de neef van Charles Elliot) om wraak te nemen, de handelsovereenkomsten veilig te stellen en sommige eilanden te bezetten. Het leger arriveerde in juni 1840, blokkeerde Guangzhou en zeilde noordwaarts, bezette en blokkeerde een aantal havens en steden aan de kust en de Yangzi- rivier, en bedreigde uiteindelijk zelfs Beijing. De keizer startte hierop onderhandelingen met de Britten, die zich vervolgens terugtrokken uit Noord-China.

In januari 1841, na verdere militaire acties en dreigementen stemden de Chinezen in met de Conventie van Chuan Bi. Daardoor werd onder andere Hongkong Island (weliswaar nog niet officieel) toegewezen aan de Britten. Op 26 januari 1841 claimde commandeur Gordan Bremmer Hongkong Island. Eind februari viel Charles Elliot de Bogue forten bij Humen aan, controleerde de Parel-rivier en belegerde Guangzhou. Daarna eiste hij van de Chinese kooplieden o.a. zes miljoen dollar. In augustus 1841 zeilde een sterk leger van de Britten noordwaarts en werden o.a. de steden Xiamen, Ningbo en Shanghai ingenomen. Toen ook Nanking dreigde te vallen werden de Chinezen min of meer gedwongen om het Verdrag van Nanking te accepteren waarin Hongkong officieel aan de Britten werd toegewezen. De gevechten waren echter nog niet ten einde.

In 1856 brak er weer een oorlog uit vanwege interpretatieverschillen van eerdere verdragen en het enteren van een Brits schip door de Chinezen, die op zoek waren naar piraten. De Britten kregen zelfs hulp van de Fransen, de Russen en de Amerikanen. Deze oorlog eindigde met het Verdrag van Tianjin waarin de Britten werd toegestaan een diplomatieke post op het Chinese vasteland te openen. In 1859 voer een flottielje met aan boord een "officiële" Britse afgezant en een gevolmachtigde minister de Pei Ho rivier op, ondanks waarschuwingen van de Chinezen. Deze namen de boten onder vuur en er vielen vele doden onder de Britten. De Britten gebruikten dit (uitgelokte?) incident om samen met de Fransen China binnen te vallen en richting Beijing op te trekken. De Chinezen werden gedwongen het Verdrag van Peking (Beijing) te ondertekenen en dit leverde de Britten o.a. het Kowloon-schiereiland op en het nabijgelegen Stonecutters Island. Veertig jaar later dreigde China weer onder de voet te worden gelopen door de Westerse mogendheden en Japan, en dit resulteerde in het Tweede Verdrag van Peking in juni 1898. Hierin werd bepaald dat de Britten de New Territories mochten pachten voor een periode van 99 jaar, te beginnen op 1 juli 1898 en eindigend op 1 juli 1997.

Economische transformatie
Vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog maakte Hong Kong de overgang van een handelsland naar een industrieland. Deze verandering werd nog versterkt door burgeroorlog in China (1920/1930) en door de Japanse invasie in China, waarna vele rijke Chinezen vluchtten naar de veilige Britse kolonie Hongkong. De omslag werd definitief tijdens de Korea-oorlog toen de Verenigde Staten een embargo op Chinese goederen afkondigden en zo Hong Kong economisch aan banden legden. Om te overleven was Hongkong wel genoodzaakt om zich steeds meer te richten op het ontwikkelen van o.a. het bank- en verzekeringswezen en de industrie.

In 1949 kwamen de Chinezen in China aan de macht en iedereen ging er vanuit dat zij de kapitalistische Britse kolonie zouden innemen. Dit gebeurde echter niet omdat Hongkong economisch gezien te belangrijk was voor China. Toch stuurde China in 1962 70.000 Chinezen de grens over om zich te vestigen in Hongkong. In 1967, op het hoogtepunt van de Culturele Revolutie in China, raakte Hongkong ernstig in de problemen door relschoppende arbeiders. Er ontploften zelfs enkele bommen.

In datzelfde jaar stuurden de Chinezen een militaire eenheid de Hongkongse grens over waarbij vijf politiemensen gedood werden. De toenmalige gouverneur van Hong Kong stond op het punt te vluchten toen de Chinezen zich weer terugtrokken. Door deze onzekere tijd kelderden de prijzen van huizen, kantoren en fabrieken scherp en de handel en het toerisme lag nagenoeg stil. Maar ook China zelf had economisch te lijden en eind jaren zestig keerde de rust weer.
van Britse kroonkolonie naar Chinese Special Administrative Region

Machtsovername
In september 1984 kwamen de Britten met de Chinezen overeen dat de gehele kolonie in 1997 in Chinese handen zou overgaan. Deze overeenkomst, de "Sino- British Joint Declaration", hield echter wel in dat er in de sociale, economische en politieke status van Hongkong tot 2047 niets veranderd mocht worden. In 1988 publiceerde Beijing de "Basic Law for Hong Kong", een soort opvolger van de Joint Declaration die leek op een officiële grondwet.

Enkele bepalingen waren:

  • Hong Kong behoudt het rechtssysteem en gegarandeerd wordt het recht op het bezitten van onroerend goed.
  • Hongkongse burgers behouden het recht om in en uit de kolonie te reizen.
  • Hong Kong blijft een vrijhaven houden.
  • Hong Kong blijft onafhankelijk lid van internationale organisaties.
  • Hongkongers behouden het recht om te staken.

De democratische beweging in China bereikt tegelijkertijd zijn hoogte- en dieptepunt in 1989, toen 1 miljoen mensen protesteerden op het Tiananmen-plein van Beijing. Deze protesten werden echter met harde hand onderdrukt en velen werden gedood of gevangen genomen. Ook in Hong Kong werd geprotesteerd door ongeveer 500.000 mensen en na het bloedbad op het Tiananmen-plein gingen meer dan 1 miljoen mensen de straten op. Dit protest had grote gevolgen voor de economie want de aandelen zakten gemiddeld in één dag met 22% en veel kapitaal verdween naar het buitenland.

De laatste vijf jaar van de Britse overheersing werden gekenmerkt door toenemende vijandigheid van de Chinezen ten opzichte van de Britten. Zo was de mate van democratie onder de "Basic Law" nog steeds onduidelijk. De Britten eisten op zijn minst een gelimiteerde democratie. China reageerde furieus en dreigde Hong Kong eerder dan 1997 op te eisen. De bom dreigde pas echte te barsten toen in 1996 China aankondigde dat de democratisch gekozen wetgevende raad (legislative Council) vervangen zou worden door een door China aangestelde raad. Door de ondanks alle afspraken zeer onzekere situatie vluchten er op dit moment ongeveer 60.000 mensen per jaar uit Hong Kong en 40% van de bevolking is van plan om ooit te emigreren. Met name de rijken en de degenen met een goede opleiding willen snel weg. Door dit alles hangt er een wolk van pessimisme over Hong Kong omdat men volledig afhankelijk is van de ontwikkelingen en de machthebbers in China. Terwijl het dagelijkse leven in Hong Kong na de overdracht aan China in 1997 niet drastisch lijkt te zijn veranderd, blijft de zorg bestaan dat de invloed van het Chinese bestuur de onafhankelijkheid van de Hongkong SAR aantast. Buitenlandse waarnemers volgen daarom het democratiseringsproces in Hong Kong nauwlettend. Zo voorziet de 'Basic Law' voorziet in de mogelijkheid van een meer democratisch selectieproces van de 'Chief Executive' in 2007, en een meer democratische selectie van de LegCo-leden in 2008, met directe verkiezingen als uiteindelijk doel. Chief Executive Tsang presenteerde, met instemming van Peking, in het najaar van 2005 plannen om enkele bescheiden democratische verbeteringen in te voeren voor 2007/2008. De democratische oppositie vond echter dat deze plannen niet ver genoeg gingen, en stemde in december 2005 tegen, zodat de benodigde 2/3 meerderheid in de LegCo niet werd gehaald. In maart 2007 wordt Tsang met overweldigende meerderheid herkozen als Chief Executive.

Staatsinrichting

Hong Kong Island en het zuidelijkste puntje van het schiereiland van Kowloon werden door China afgestaan aan Groot-Brittannië bij het Verdrag van Nanking in 1842 en de Conventie van Peking in 1861 na twee Anglo-Chinese oorlogen. De New Territories werden door China aan Groot-Brittannië verpacht in 1898 voor een periode van 99 jaar tot 1997. Vanaf deze tijd stond Hong Kong definitief onder bestuur van de Britten, uitgezonderd de periode van de Japanse bezetting tussen december 1941 en augustus 1945. In september 1982 begonnen gesprekken tussen China en Groot-Brittannië over de toekomst van Hong Kong na afloop van de pachtovereenkomst in 1997. Op 19 december 1984 ondertekenden beide landen een overeenkomst waarin Groot-Brittannië op 1 juli 1997 de soevereiniteit van Hong Kong zou overdragen aan China (The Joint Declaration). Tevens werd er overeengekomen dat de economische en sociale systemen die in Hong Kong gebruikelijk waren, minstens 50 jaar gehandhaafd zouden worden. Dit "één land, twee systemen" principe werd vastgelegd in de "Basic law", die in 1990 werd aangenomen door het Nationaal Volkscongres van China en zou gelden als de nieuwe grondwet van Hong Kong. Hongkong wordt op dit moment bestuurd door Hongkongse mensen. Zo moet de "Chief Executive" afkomstig zijn van Hongkong en minsten 20 jaar in Hong Kong gewoond hebben. Ditzelfde geldt voor topambtenaren die echter minstens 15 jaar in Hong Kong gewoond moeten hebben. Alle andere ambtenaren, ook die van andere origine, mochten op hun plaats blijven zitten na 1997. In 1996 werd een uit 150 leden bestaande Preparatory Committee opgericht die in 1997 een 400 leden Selection Committee koos. Dit koos op 11 december Tung Chee-hwa tot eerste Chief Executive van de Hong Kong SAR. Op 21 december koos het Committee een uit 60 leden bestaande Voorlopige Wetgevende Raad die tot 30 juni 1998 zal aan blijven.

De uitvoerende macht (Executive Council) staat onder leiding van de Chief Executive en bestaat uit drie ambtshalve aangestelde leden en tien benoemde leden. Hun belangrijkste taak is het adviseren van de Chief Executive. De wetten van Hong Kong worden vastgesteld door de Chief Executive op advies en na goedkeuring door de wetgevende raad (Legislative Council). Deze werd in 1995 voor het eerst benoemd en bestond uit 60 leden. De president wordt gekozen uit en door de leden van de raad. In 1998 werden de eerste verkiezingen voor de Legislative Council gehouden.

Het lokale bestuur wordt gevormd door de "Urban Council" die verantwoordelijk is voor de gemeentelijke diensten in de stedelijke gebieden. Ook sport, recreatie en culturele instellingen als musea vallen hieronder. De raad bestaat uit 32 leden afkomstig uit de diverse districten.

De "Regional Council" is verantwoordelijk voor zaken als volksgezondheid, sanitaire en recreatieve voorzieningen in de New Territories. Deze raad bestaat uit 39 leden waaronder 27 van de diverse districten.
Verder bestaat Hong Kong uit 18 District Councils, negen in stedelijke en negen in landelijke gebieden. In deze 18 District Councils zitten 518 leden. Zij adviseren de Executive Council over wat met het welbevinden van de bevolking te maken heeft.

terug naar boven


Ecologie van Hong Kong

Ongeveer 1000 jaar geleden was Hongkong bedekt met bossen. De eerste bewoners begonnen echter meteen met het kappen van de bossen. Door de regelmatige hevige regenval erodeerde de grond enorm en groeide er bijna niets meer.
Op dit moment is er alleen grasland en wat aangeplante bossen met snelgroeiende bomen. Op sommige onbewoonde eilanden en in de New Territories vinden we nog wel bossen.

Door het ontbreken van bossen verdwenen ook de grote dieren uit Hong Kong. Wilde zwijnen zijn er nog wel, teveel zelfs; ze bezorgen de boeren veel overlast. Bijzonder zijn de muntjaks, kleine hertjes, die zelfs op Hong Kong Island voorkomen. De Chinese luipaardkat is nog wel eens te vinden in de New Territories en verder komen er nog voor dassen, otters, civetkatten, stekelvarkens, spitsmuizen en vleermuizen. Bijzonder is de Chinese pangolin, een miereneter die zich kan oprollen als een gordeldier.

In de afgelegen gebieden van de New Territories leven honderden vogelsoorten, van zilverreigers en kaketoes tot mynah's en pelikanen.

terug naar boven


Geologie van Hong Kong

Hong Kong is sinds 1997 een deel van de Volksrepubliek China. Hongkong bestaat uit 235 eilanden gelegen in de Zuid- Chinese Zee en een gedeelte op het vasteland dat grenst aan de Zuid-Chinese provincie Guangdong. De totale oppervlakte van Hong Kong bedraagt 1070 km2 (inclusief water 2900 km2) en is verdeeld in vier gebieden, Kowloon, Hong Kong Island, met het zakendistrict als kloppend hart van Hongkong, de New Territories, en de Outlying Islands. Het zuidelijkste stukje vasteland, Tsim Sha Tsui, is het meest toeristische gebied met veel hotels.

De oppervlakte van Hong Kong Island is 78 km2, ongeveer 7% van de totale oppervlakte, de New Territories, 980 km2 ofwel 91% van de totale oppervlakte. Hong Kong Island is zeer heuvelachtig en vanaf het hoogste punt Mount Victoria (552 m) kijkt men neer op de aan de kust gelegen wolkenkrabbers.

De Outlying Islands horen officieel bij de New Territories en meten 20% van de totale oppervlakte. Veel van de 235 eilanden zijn slechts rotspunten die uit de zee steken; het grootste eiland is Lantau, bijna twee maal zo groot als Hongkong Island.

Op Lantau liggen Sunset Peak en Lantau Peak, beiden ongeveer 900 meter hoog. Op het vasteland ligt de hoogste "berg" van Hongkong, Tai Mo Shan (959 m). Door de rotsige bodem heeft Hong Kong geen rivieren, natuurlijke meren of grondwater. Opmerkelijk is dat ongeveer 40% van de totale landoppervlakte in beslag genomen wordt door beschermde parkachtige gebieden. In deze gebieden liggen ook de 17 waterreservoirs die Hong Kong van vers water voorzien.

Het oppervlak van Hong Kong groeit nog steeds door de landwinningsprojecten die nodig zijn om de bevolkingsgroei en de bouwactiviteiten bij te kunnen houden.

terug naar boven


Bevolking van Hong Kong

Hong Kong had in juli 2000 7.116.302 inwoners. Het gemiddelde aantal inwoners bedraagt ongeveer 6.638 per km2. In werkelijkheid verschilt de bevolkingsdichtheid per gebied enorm. In de stedelijke gebieden met zijn wolkenkrabbers kan de bevolkingsdichtheid oplopen tot enkele tienduizenden inwoners per km2! Dit in tegenstelling tot landelijke gebieden waar maar enkele inwoners per km2 wonen. Zo is het eiland Lantau dubbel zo groot als Hongkong Island maar wonen er maar ongeveer 1800 mensen. Op veel Outlying Islands wonen zelfs helemaal geen mensen.

De bevolking is de laatste 200 jaar enorm toegenomen. In 1851 woonden er nog maar 33.000 mensen in Hong Kong. Voornamelijk door de vele oorlogen in Zuidoost-Azië was dat aantal in 1938 al opgelopen tot 1.500.000. Tijdens de Chinese burgeroorlog en na de machtsovername door de communisten in 1949-1950 droegen de talrijke vluchtelingen van het Chinese vaderland bij tot een fenomenale groei van de bevolking. De groei van de bevolking bedroeg in 2000 1,35%.
Ongeveer 98% van de Hongkongse bevolking zijn etnische Chinezen, veelal afkomstig van de Zuid-Chinese provincie Guangdong. Ongeveer 60% van de bevolking is ook daadwerkelijk geboren in Hong Kong. Ca. 35% van de bevolking leeft in Kowloon, 21% op Hongkong Island, 42% in de New Territories en 2% op de Outlying Islands.

Twee groepen van de Hongkongse bevolking wonnen al van oudsher in dit gebied. Het zijn de Tankas, een van oorsprong nomadisch vissersvolk, en de Hakka's die eeuwen geleden gevlucht zijn van Noord- naar Zuid-China en zich uiteindelijk vestigden in de New Territories.

Er leven gemiddeld ongeveer 400.000 buitenlanders in Hong Kong inclusief een aantal illegalen. De toptien van buitenlanders, zowel legaal als illegaal, ziet er als volgt uit: Filippino's, Amerikanen, Britten, Thailanders, Canadezen, Indiërs, Australiërs, Japanners, Maleisiërs en Nigerianen. De gemiddelde Hong Konger wordt 79,54 jaar.

In 1997 was de vraag wat er zou gebeuren met de "vreemdelingen" die geboren waren in Hong Kong en dus een Hongkongs paspoort hadden. Sommigen waren maar half of voor een kwart Chinees. Beijing (Peking) besliste dat staatsburgerschap alleen gold voor Hongkongers van puur Chinese afkomst. Er volgden vele protesten want deze regeling zou veel mensen stateloos maken.

Tienduizenden mensen zijn door de woningnood gedwongen te wonen in boten. Sommige families wonen al drie of vier generaties op het water. Ook wonen er nog vele mensen in krottenwijken. De krottenwijken (shanty-towns) ontstonden na de Tweede Wereldoorlog toen vele Chinezen naar Hong Kong vluchtten en men snel onderdak nodig had. In 1950 leefden er meer dan 1 miljoen mensen in de "huizen" gemaakt van schroot, canvas, jute zakken en kartonnen dozen. Na een brand in 1953 die 50.000 mensen dakloos maakte besefte de regering dat er iets moest gebeuren. Er werd een bouwprogramma opgestart voor deze slecht behuisde mensen. Hoewel het redelijk succevol verloopt leven er toch nog steeds ongeveer 700.000 mensen in de "shanty-towns".

Godsdienst

De godsdienst van de Chinese bevolking is onverbrekelijk verbonden met het taoïsme, confucianisme en het boeddhisme. Voorouderverering en zelfs nog animistische elementen zitten verweven in de geloofsovertuigingen van de Chinese bevolking. Het animisme is een oergeloof waarbij men gelooft dat alle aardse dingen zoals bomen, dieren of zelfs stenen, een eigen spirituele kracht bezitten.

In Hong Kong zijn ongeveer 600 kerken, tempels, kloosters en heilige plaatsen. De meeste zijn erg klein maar er zijn ook enorme complexen, zoals het boeddhistische Po Lin klooster op Lantau Island, de Tien Duizend Boeddha's van Sha Tin (in werkelijkheid 12.800 boeddhabeelden!) en de taoïstische Wong Tai Sin tempel in Kowloon.

De populairste god van de Chinese bevolking is Tíen Hou, de god van de zeelieden en de reizigers. Beroemd zijn de Chinese festivals die vaak oude religieuze achtergronden hebben. Voorbeelden zijn de festiviteiten rond het Chinese nieuwjaar en het wereldberoemde drakenbootfeest (Tuen Ng). De draken staan op tot 30 meter lange boten. De religieuze achtergrond bestaat hieruit dat men tijdens het feest de "echte" draken in de hemel aanzet om te gaan vechten; door deze gevechten zou het moeten gaan regenen.

Hong Kong heeft een kosmopolitische bevolking en het aantal verschillende godsdiensten is dan ook navenant. Er zijn ongeveer 227.000 katholieken, 225.000 protestanten, sikhs uit India, 50.000 moslims en ongeveer 1000 joden afkomstig uit vele landen. Sommige joodse families leven al meer dan een eeuw in Hongkong en hebben een grote rol gespeeld in de ontwikkeling van het land. Een van die families, de Kadoories, gaf een groot gedeelte van hun verdiende geld aan de regering voor steun aan de boerenbevolking.

Andere groepen zijn Bahái's, Hindoes, methodisten, mormonen en quakers. De hindoes zijn met name migranten uit India en Pakistan.

terug naar boven


Taal van Hong Kong

De twee officiële talen van Hongkong zijn het Engels en het Kantonees. Kantonees is een Zuid-Chinees dialect dat gesproken wordt in Guangzhou, de Guangdong provincie, Macau en Hongkong zelf. Het Kantonees is de taal die in het dagelijks leven het meest gebruikt wordt. Het Engels is de belangrijkste taal in de handel, het bankwezen en bijvoorbeeld in de rechtspraak. De verwachting is dat na 1997 het aantal Engelssprekenden sterk zal verminderen. De Hongkongers die goed Engels spreken zijn vaak ook de wat rijkere. En dat zijn ook vaak de mensen die het eerste emigreren. Degenen die achterblijven, de arbeidersklasse, spreekt voornamelijk Kantonees.

Aan de andere kant is het zo dat het Mandarijnenchinees sterk in opkomst is. Er woonde al sinds 1950 een grote groep Mandarijnenchinees sprekende Chinezen in Hong Kong, voornamelijk vluchtelingen. Tot voor kort interesseerde de jongere generatie zich niet zo erg voor het Mandarijnenchinees. Maar door de nieuwe politieke toestand sinds 1997 geloven veel Hongkongers dat het Mandarijnenchinees snel de officiële taal van Hongkong zal worden. Daar komt nog bij dat het voor een Kantonees-sprekende gemakkelijker is om Mandarijnenchinees te leren dan om Engels te leren.

Het Chinees wordt geschreven in karakter, die geen klank vertegenwoordigen maar een idee. Ook de manier van schrijven is van groot belang voor de betekenis. Het schrijven van een karakter beslaat 1 tot 33 pennenstreken. Het Chinees kan van links naar rechts en van boven naar beneden geschreven worden, soms ook van rechts naar links.

Ook de spreektaal is voor buitenlanders moeilijk te doorgronden. Zo gebruikt men zeven verschillende tonen om op het oog dezelfde lettergrepen te onderscheiden.

terug naar boven


Hong Kong International Airport (Chek Lap Kok)

Het bekroonde Hong Kong International Airport op het mooie eiland Lantau is een van de drukste luchthavens ter wereld en de belangrijkste gateway naar China. De luchthaven verwerkt jaarlijks meer dan 48 miljoen passagiers. De 39 km lange treinreis zuidoostwaarts naar het centrum van Hongkong duurt ongeveer 25 minuten met de Airport Express-trein.

Cathay Pacific
Hong Kong is de thuisbasis van Cathay Pacific, waardoor reizigers op deze luchtvaartmaatschappij profiteren hier van enkele unieke voordelen. Om te beginnen bieden zij u hier zes speciale Aankomst/Vertrek/Transit-gates aan – gemakkelijk geplaatst naast de douane- en aankomsthal, zodat u niet meer ver hoeft te lopen naar een van de 128 douanebalies, of hard hoeft te rennen om uw vlucht te halen.

Op doorreis: Wanneer u op een van onze vluchten in Hong Kong arriveert, komt u de aankomsthal binnen op niveau 5 van de luchthaven. Heeft u al een instapkaart voor uw vervolgvlucht, dan hoeft u alleen de borden naar het dichtstbijzijnde Transfer-punt te volgen, die u naar de vertrekhal op niveau 6 brengen. Moet u nog inchecken voor uw vervolgvlucht, gaat u dan naar onze Transfer-balie in Area T2

Overige Airlines

KLM verzorgt vluchten vanuit Terminal 1 van Hong Kong International Airport naar Amsterdam. U kunt ook vanuit Terminal 1 doorvliegen met Air New Zealand naar Nieuw-Zeeland (Auckland), met Air Pacific naar Fiji (Nadi) en met Qantas naar Australië (Sydney, Melbourne, Brisbane en Perth).

Wilt u meer weten over Hong Kong International Airport, bezoekt u dan de officiële website van de luchthaven: www.hkairport.com.


Vervoer tussen de terminals

Hong Kong International Airport heeft 2 terminals. Het is een wandeling van ongeveer drie minuten tussen de twee terminals.

Terminal 1
De meeste internationale langeafstandsvluchten vertrekken van terminal 1. Een onbemande elektrische trein vervoert op kelderniveau passagiers tussen de Oost- en West-hal van terminal 1.

Terminal 2
Vanaf terminal 2 vertrekken hoofdzakelijk regionale vluchten naar andere delen van Azië, en naar Zuid-Afrika.

terug naar boven


Vervoer naar de stad en omliggende gebieden

Er zijn diverse mogelijkheden om te reizen tussen de Hong Kong International Airport en de stad, zoals de trein, boot en taxi.

Trein
De Airport Express is de snelste route naar het centrum van Hong Kong. De trein stopt bij stations in Kowloon (enkeltje voor volwassenen: HKD 90) en Hongkong, vlak bij Central (enkeltje voor volwassenen: HKD 100). Vanaf beide haltes brengen gratis shuttlebussen passagiers naar nabijgelegen grote hotels. De trein rijdt elke 12 minuten en doet 24 minuten over de reis naar het centrum van Hongkong.

Taxi
Taxi's staan klaar aan de linkerkant van de uitgang van de aankomsthal, in aparte rijen voor verschillende regio's. Stadstaxi's (rood) rijden naar alle bestemmingen in Hong Kong; New Territories-taxi's (groen) rijden alleen naar de New Territories en een paar wegen op Lantau; Blauwe taxi's rijden alleen naar Lantau-eiland. Houd u aan de juiste kleur voor het juiste tarief. De rit naar Central (Hongkong-eiland) duurt ongeveer 30 minuten en kost HKD 340 (inclusief tolgelden).

Bootverbindingen vanaf de luchthaven
Met de opening van de SKYPier is het nu mogelijk om vanaf de luchthaven in Hong Kong (HKIA) direct over te stappen op de veerboot naar Macau (45min. varen), Fuyong (vlakbij de luchthaven van Shenzhen), Shekou (Shenzhen), Zhongshan of Humen (Dongguan). Kaartjes zijn verkrijgbaar na aankomst in de transfer ruimte van Hong Kong International Airport nog vóór de douane. Aankoop van een kaartje moet ten minste 60 minuten voor de geplande vertrektijd van de boot plaatsvinden. Hou uw Chinese visum klaar voor inspectie bij de ticketbalie.

Als u Hongkong ook weer verlaat via deze bootservice, dan dient u voordat u aan boord kunt gaan van de veerboot, in het bezit te zijn van een bevestigd vliegticket. Na aankomst van de boot op HKIA, kunt u direct bij de bootterminal inchecken voor uw vlucht. Zorg ervoor dat u ten minste 120 minuten voor de geplande vertrektijd van uw vlucht aankomt op de luchthaven.

terug naar boven


Parkeren op de luchthaven

De openluchtparkeerterreinen Car Park 1 en 2 zijn voor kort parkeren en bevinden zich het dichtst bij passagiersterminal 1 en 2. De beste plek voor lang parkeren is de enorme parkeergarage Car Park 4, dat een geklimatiseerde route naar het terminalgebouw heeft.

terug naar boven


Winkelen

Bevredig uw kooplust in de 150 winkels op de luchthaven. Koop Chinese zijden pyjama's bij Asilk, lederwaren van topkwaliteit bij Prada, elektrische gadgets bij Fortress, huid- en haarverzorgingsproducten bij Kiehls en spannende paperbacks bij Nobletime Bookshop. Profiteer van taxfree-producten, zoals alcohol bij Free Duty (vertrek- en aankomsthal) en parfum bij Temptations.

De prijzen zijn gegarandeerd niet hoger dan de prijzen in de winkels in de stad. Er zijn geen mogelijkheden voor btw-teruggave, aangezien Hongkong een belastingvrije luchthaven is.

terug naar boven


Eten & drinken

Cafés en restaurants die talloze internationale keukens vertegenwoordigen liggen verspreid over de terminals, met name achter de douane. Verwen uzelf met gegrild vlees en luister naar livemuziek bij Café Deco met een spectaculair uitzicht op de landingsbaan. Geniet van Italiaanse haute cuisine bij Grappas, sushi en oesters bij Toro Bar & Seafood House en gezinsvriendelijke lekkernijen bij de Food Courts. U vindt fastfood bij Burger King en lekkere snacks bij koffieketens zoals Pacific Coffee en Café de Coral.

terug naar boven


Internet

Beide terminals bieden gratis internettoegang. Maak gebruik van gratis draadloos breedbandinternet in de Connect-zone vlak bij Gate 24 in de vertrekhal van Terminal 1.

terug naar boven


Praktische informatie over Hong Kong

Reizigershandleiding

Reizigershandleiding voor onze klanten

Als klant van Pacific Island Travel krijgt u van ons een handige reizigershandleiding voordat u op reis gaat. In deze handleiding van meer dan 140 pagina's staan alle praktische reistips voor het reizen naar en in Hong Kong en Micronesië. Tevens kunt u alle algemene informatie over deze bestemmingen hierin terugvinden.
At your service!


Accommodatie in Hong Kong

Hong Kong biedt een ruime keuze aan accommodatie. Vrijwel alle accommodatie vindt u in het stadscentrum, maar er zijn ook hotels op Lantau Island (bij de Airport en bij Disneyland) en in Macau.

terug naar boven


Ambassades en consulaten

Nederland heeft een consulaat in Hong Kong. Omdat Hong Kong onderdeel is van China, dient u naar de Chineze Ambassade te gaan.

terug naar boven


Autorijden in Hong Kong

Het verkeer in Hong Kong rijdt links, maar het merendeel van China rijdt rechts. Brits ogende snelwegen omringen Hong Kong Island. Tunnels doorkruisen het bergachtige landschap en bruggen verbinden het eiland met Kowloon. De meeste bedrijfsgebouwen hebben parkeergarages, maar er zijn ook parkeerplaatsen op straat.

Tijdens de spits zijn de tolwegen een goede optie. Er is een autotunnel tussen Kowloon en Hong Kong Island, waarvoor u tol dient te betalen. Om het autoverkeer aan banden te leggen mogen alleen personenauto's met minstens twee inzittenden kosteloos de binnenstad in.

In de aankomsthal van alle terminals zijn er balies van autoverhuurbedrijven. Alle verkeersborden zijn in het Engels.

We kunnen huurauto's voor u reserveren (huurtarieven en voorwaarden zijn beschikbaar op aanvraag). Terplaatse moet u (als bestuurder) bij afhalen van de huurauto beschikken over een geldig Nederlands rijbewijs en een creditcard (we adviseren ook een internationaal rijbewijs mee te nemen). De minimum leeftijd als bestuurder is 23 jaar. Vraag de verhuurder om een routekaart en uitleg over de verkeersregels.

terug naar boven


Banken in Hong Kong

In Hong Kong is het bankwezen goed ontwikkeld. In het stadscentrum treft u een groot aantal banken aan (ook Nederlandse). De meeste lokale banken hebben een geldmachine (ATM). De openingstijden zijn: maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur. Er bevinden zich ook ATM's op de luchthaven.

terug naar boven


Belasting in Hong Kong

Op goederen en diensten wordt in Hong Kong geen omzetbelasting geheven. Dat maakt winkelen in Hong Kong voor buitenlanders zeer aantrekkelijk. Houdt u er echter wel rekening mee dat u op aangekochte waren bij binnenbrengen in Nederland officieel verplicht bent deze aan te geven bij de douane, en u alsnog 21% BTW moet betalen.

terug naar boven


Betaalmiddelen in Hong Kong

Op Hong Kong wordt betaald met de Hong Kong Dollar (HKD). De koers voor 1 Dollar (HKD) is ca. € 0,10. Een Hong Kong Dollar is verdeeld in 100 cent. Er zijn Hong Kongse munten van 10, 20, 50 cent en 1, 2, 5 en 10 Dollar. Hong Kongs papiergeld is er in de waarden 10, 20, 50, 100, 500 en 1.000 Dollar.

In Hong Kong kunt u met uw bankpas geld opnemen bij een geldautomaat (ATM). Om te pinnen dient er op uw bankpas het Maestro logo te staan. Op de website: www.mastercard.com (ATM locator) kunt u nagaan in welke steden u ATM-machines kunt vinden.

Ook de bekende creditcard (Mastercard, Visa en Amex) wordt overal geaccepteerd, zoals in hotels, restaurants en winkels. Wel is steeds vaker een pincode vereist voor uw creditcard, houd hier ook rekening mee bij een bezoek aan HongKong.

Wij adviseren u ook Euro's in contanten mee te nemen. Euro's worden steeds meer geaccepteerd of gewisseld, echter vaak tegen een ongunstiger koers. Geld wisselen in Hong Kong doet u bij banken, wisselkantoren en de grotere hotels.

terug naar boven


Criminaliteit in Hong Kong

Hong Kong is een veilige bestemming. De politie treed hard op tegen criminaliteit en ook tegen kleine overtredingen, zoals vervuiling van de stad. Gooi daarom niet achteloos afval op straat.

terug naar boven


Duty Free in Hong Kong

Naast artikelen van persoonlijke aard (kleding, foto-apparatuur, enz.) mogen bezoekers de volgende artikelen belastingvrij invoeren.

  • Rookwaren: 200 sigaretten of 250g tabak of 50 sigaren resp. een combinatie van tabaksartikelen waarvan het gewicht niet boven de 250g uitkomt.
  • Alcoholische dranken: 2 liter wijn en 1 liter sterke drank.
  • Parfumerie: 250 ml eau de toilet en 100 ml parfum.
  • Andere artikelen met een totale waarde van 10.000 SGD.

terug naar boven


Elektriciteit in Hong Kong

De elektriciteit op het Hong Kong is 220V/50Hz. De stopcontacten zijn driepolige, afwijkend van die in Nederland in gebruik zijn. Voor de aansluiting van scheerapparaten, haardrogers, enz., is een adaptor of wereldstekker nodig.

terug naar boven


Entertainment / Nachtleven in Hong Kong

De meeste uitgaansgelegenheden liggen in het stadsdeel Central, vooral in Lan Kwai Fong en SoHo. Nachtbrakers doffen zich op voor een bezoek aan Club 97 en Dragon-i of gaan naar livemuziek luisteren in Fringe Club. Het zicht op de haven in Tsim Sha Tsui vormt de hoofdattractie van Aqua Spirit. Op woensdag kunt u gaan kijken naar de opwindende paardenraces van Happy Valley Racecourse. De meeste clubs en bars doen aan cocktails en Happy Hour en blijven in het weekend vaak tot zonsopkomst geopend.

terug naar boven


Eten / Drinken in Hong Kong

Hongkong kan bogen op zijn internationale restaurantwezen met keukens uit alle windstreken. De elegantste eetgelegenheden zijn rondom het stadsdeel Central te vinden. Tsim Sha Tsui is trots op zijn uitstekende Indiase restaurants, zoals Branto en het traditionele Spring Deer. De meeste restaurants zijn dagelijks tot 23.30 uur geopend. Als de bediening niet in de prijs is inbegrepen, is een fooi van 10% op zijn plaats.

terug naar boven


Feestdagen in Hong Kong

In Hong Kong gelden de volgende officiële feestdagen (anders dan de internationale feestdagen als Nieuwjaar, Goede Vrijdag, 1e en 2e Paasdag en Kerst):

  • Lunar New Year 3-5 Feb
  • Ching Ming Festival 5 apr
  • Dag van de arbeid 2 mei
  • Geboorte van Boeddha 10 mei
  • Tuen Ng (Drakenbootfeest) 6 jun
  • Oprichtingsdag 1 jul
  • Midherfstfeest (Chinees maanfeest) 13 sep
  • Dag van de Volksrepubliek 1 okt
  • Chung Yeung (Feest van het Beklimmen van de Hoogten) 5 okt

terug naar boven


Fooi in Hong Kong

Het geven van een fooi is ongebruikelijk in Hong Kong. Service en belasting zijn meestal inbegrepen in de prijs.

terug naar boven


Fotografie in Hong Kong

Hong Kong is een moderne drukke stad. U ziet er een kleurrijk straatleven, met markten en winkelstraten vol reclameborden. U vindt er ook tempels en moderne architectuur die fotogeniek is. Foto- en video-apparatuur, geheugenkaarten en fotofilms of tapes zijn goed verkrijgbaar, ongeveer tegen dezelfde prijs als in Nederland. Houdt er rekening mee dat u - vanwege het felle licht - een UV-filter en zonneklep nodig heeft.

terug naar boven


Gezondheid in Hong Kong

Als u gewoon goed gezond bent, dan hoeft u doorgaans geen bijzondere medische voorzorgsmaatregelen te nemen. Het beste kunt u echter naar de GGD of uw huisarts gaan voor een specifiek advies.

In Hong Kong komen vrijwel geen gevaarlijke of giftige dieren voor.

terug naar boven


Hulpdiensten in Hong Kong

Mocht u in het geval van nood de hulp nodig hebben van politie, brandweer en/of ambulance dan kunt u gebruik maken van onderstaande alarmnummers.

  • Politie: 999
  • Brandweer: 999
  • Ambulance: 999

Met een GSM kan men ook de internationale nummers 112 bellen.

terug naar boven


Immigratie / Douane in Hong Kong

Bij binnenkomst van Hong Kong wordt voor EU burgers voor een toeristisch verblijf van max. 90 dagen een paspoort dat bij vertrek nog minstens 1 maand geldig is verlangd. Bovendien dient u te beschikken over een geldig retour- of doorreisticket en voldoende financiële middelen om uw verblijf te bekostigen. U kunt dit aantonen met contant geld, travellercheques of een creditcard. Er zijn geen bijzondere eisen t.a.v. verplichte vaccinaties voor toeristen. Bij aankomst moet een "Arrival Card"' met persoonlijke gegevens worden ingevuld; deze vindt u in de aankomsthal van Hong Kong International Airport.

Hong Kong heeft zeer strikte wetgeving wat betreft drugsmokkel. Smokkelaars worden zeer streng gestraft met lange gevangenisstraffen. Het is extra belangrijk goed op uw bagage te letten als u naar Hong Kong reist.

terug naar boven


Internationale vluchten in Hong Kong

De internationale luchthaven van het Hong Kong ligt 20km noordwestelijk van het stadscentrum (op Lantau Island). Er zijn geen andere vliegvelden in Hong Kong. De luchtvaartmaatschappij Cathay Pacific voert internationale vluchten uit naar bestemmingen over de hele wereld.

Vanaf Amsterdam kunt u dagelijks met KLM of Cathay Pacific naar Hong Kong vliegen. U moet u rekening houden met een totale reistijd van ongeveer 12 uur. U kunt vanaf Hong Kong doorvliegen naar Australië, Nieuw-Zeeland, Fiji en Papua Nieuw-Guinea.

terug naar boven


Internationaal vertrek in Hong Kong

De incheck-tijd voor internationale vluchten vanuit het Hong Kong is 120 minuten voor vertrek. De luchthavenbelasting ("Airport Departure Tax") bedraagt momenteel 120 HKD per persoon. Deze heffing is reeds inbegrepen in de reissom van vooraf gekochte tickets. U hoeft dus ter plaatse geen "Airport Departure Tax" meer af te rekenen. Deze regels kunnen wijzigen.

terug naar boven


Internet in Hong Kong

Als u uw laptop of smartphone meeneemt op uw reis, zal u deze op bepaalde plaatsen kunnen gebruiken d.m.v. een wifi-verbinding op te bouwen (bijv. in hotellobby's). Als u ook bij het zwembad of aan het strand wilt kunnen internetten, dat dient u een SIM kaart (of dongel) te kopen voor het UMTS netwerk. Deze zijn te koop bij de winkels van de grote telecom aanbieders (zoals Vodaphone). Overal in het stadscentrum is de mobiele ontvangst goed. In Hong Kong vindt u ook een aantal internetcafé's.

terug naar boven


Kleding in Hong Kong

Hongkong is liberaal wat kleding betreft, maar vanuit een praktisch oogpunt is comfortabele kleding zeker aan te raden. In chique restaurants en mondaine clubs wordt elegante kleding van de gasten verwacht. Hoewel Hongkong het gehele jaar door een hoge luchtvochtigheid kent, staat de airconditioning meedogenloos hoog in winkelcentra en andere overdekte openbare ruimtes. Trek iets extra's aan als u naar een theater of restaurant gaat. Zakelijke reizigers kunnen het beste een dunne jas dragen, zelfs in de zomermaanden.

Onmisbaar tijdens een bezoek aan Hongkong zijn een zonnebril en sunblock, minstens twee lege koffers, verlanglijstjes van vrienden voor goedkope designerkleding, makkelijke schoenen en een goede deodorant voor de nodige verfrissing tijdens plakkerige zomerdagen.

terug naar boven


Klimaat in Hong Kong

Met hun warme, droge dagen (18°C-23°C) vormen november en december de beste maanden voor een bezoek aan Hongkong. In januari en februari wordt het veel koeler (13°C-18°C), waarbij vooral in de plattelandsgebieden een fris windje waait. De luchtvochtigheid en temperaturen beleven hun hoogtepunt van mei tot augustus (31°C), waarbij zware stortbuien zo nu en dan voor verkoeling zorgen. Vergeet in deze periode uw paraplu niet en breng bij slecht weer een bezoek aan overdekte bezienswaardigheden. Tussen juli en september kunnen er tropische cyclonen voorkomen. Het openbaar vervoer wordt – bij ernstige overlast – gestaakt en stedelijke gebieden zijn dan gesloten.

terug naar boven


Relevante wetgeving in Hong Kong

Hieronder vindt u relevante wet- en regelgeving, waar u wellicht mee te maken krijgt tijdens uw bezoek aan Hong Kong.

  • Alcohol: Kopen en/of drinken vanaf 18 jaar.
  • Alcohol en verkeer: Maximaal toegestane alcoholpromillage is 0,55.
  • Tabak: Kopen vanaf 18 jaar, roken op alle leeftijden.
  • Rookverbod: In openbare gelegenheden.
  • Homoseksualiteit: Toegestaan

terug naar boven


Souvenirs in Hong Kong

Chinese gebruiks- en siervoorwerpen zijn de belangrijkste souvenirs die u hier vindt.

terug naar boven


Stranden in Hong Kong

In Hong Kong vindt u alleen bij Stanley - aan de zuidkust van Hong Kong Island - een fraai geel zandstrand. Dit strand kan - zeker in het weekend en op feestdagen - enorm druk zijn. In de zee kan hier veilig worden gezwommen.

terug naar boven


Taal in Hong Kong

Chinees is de officiële taal in Hongkong. Daarnaast wordt er veel Engels gesproken. Bezoekers zullen op taalgebied over het algemeen weinig problemen ondervinden.

terug naar boven


Taxi's in Hong Kong

Een verlicht taxibord geeft aan dat de taxi vrij is om op straat te worden aangehouden. De kleuren verschillen per stadsdeel: rood in het centrum, blauw op Lantau Island en groen in de New Territories. De tarieven zijn bescheiden en de meter is altijd ingeschakeld. De meeste chauffeurs spreken geen Engels; het is dus verstandig het adres in het Kantonees te laten opschrijven en uw hotelkaart mee te nemen. Soms nemen chauffeurs een langere route naar uw bestemming om de verkeersdrukte tijdens de spits te vermijden.

terug naar boven


Telefoneren in Hong Kong

Via een satellietverbinding kunt U dag en nacht automatisch telefoneren tussen Nederland en het Hong Kong. Overal in de stad vindt u telefoonboxen. Voor de openbare telefooncellen heeft u een telefoonkaart nodig. Deze kunt u terplaatse in telefoonwinkels kopen. Het internationaal toegangsnummer van het Hong Kong +852. De meeste Nederlandse mobiele telefoons werken in Hong Kong prima, maar bellen op een Nederlandse SIM kaart kan erg duur zijn. We adviseren u een lokale "pre-paid" telefoonkaart te kopen, bijvoorbeeld bij een telefoonwinkel van Vodafone. Wilt u vanuit Hong Kong naar Nederland bellen gebruik dan 00131.

terug naar boven


Transfer in Hong Kong

Bij aankomst verzorgt onze agent de transfers (voorzover geboekt). De transfer wordt uitgevoerd in een moderne minibus. Bij aankomst op de luchthaven wordt automatisch met de transfer een begroeting uitgevoerd. Een medewerker van onze agent staat met een naambordje op u te wachten. Bij aankomst wordt onze voucher omgewisseld voor lokale vouchers en tickets.

terug naar boven


Transport in Hong Kong

Reis voorbij de glinsterende skyline om het authentieke Hongkong te ontdekken en maak daarna een korte boottocht over de Zuid-Chinese Zee om Kowloon en de eilandjes buiten de kust ( Outlying Islands) te verkennen.De meeste actie speelt zich af op Hong Kong Island in het zuiden, waar het modieuze stadsdeel Central ligt met een concentratie aan winkels, uitgaansgelegenheden en financiële instanties. Ten noorden hiervan ligt het consumentenparadijs Kowloon met levendige markten in Mong Kok. Tsim Sha Tsui, dat op de uiterste zuidpunt met het gezicht naar Central ligt, heeft een groot aantal musea en een verpletterd uitzicht op de haven te bieden. Vaar naar de eilanden Lantau en Cheung Chau, die beide in het westen liggen, of proef de sfeer van het landelijke China in de New Territories, in het uiterste noordwesten ten opzichte van het centrum.

Metro
De hogesnelheidsmetro Mass Transit Railway (MTR) is een efficiënt, voordelig, veilig en gemakkelijk vervoersmiddel, vooral tussen Kowloon en Hong Kong Island. De teksten op borden en aankondigingen staan in het Engels, Mandarijn en Kantonees vermeld. De treinen rijden tot 1.00 uur, maar probeer de drukke spits te vermijden. In 2007 werd de MTR samengevoegd met de Kowloon-Canton Railway (KCR) en sindsdien is het gehele metrosysteem verbonden met het bovengrondse treinnetwerk naar de New Territories en de grens met China.

Tram
De tram die in het noorden van Hong Kong Island rijdt, is de goedkoopste, traagste en leukste manier om u door dit deel van de stad te verplaatsen. Een plaatsje op het bovendek van deze dubbeldekker geeft u een prachtig uitzicht over het havengebied Kennedy Town, Central en Causeway Bay. Stap aan de achterkant van de tram in en betaal na afloop van de rit vooraan in de tram met contant geld. De wereldberoemde Peak Tram verbindt Central met de top van Victoria Peak via een tandradbaan.

Trein
De trein van Airport Express Link verbindt Hong Kong International Airport met Kowloon en Hong Kong Island. De treinen rijden iedere 12 minuten tussen 6.00 en 1.00 uur en de reis duurt minder dan 30 minuten.

Bus
Alle bussen zijn snel, goedkoop en voorzien van airconditioning. De gele dubbeldekkerbussen hebben een vaste ritprijs voor alle routes, die contant bij het instappen betaald moet worden. De minibussen met plaats voor 16 personen zijn er in twee varianten: minibussen met een groene streep die als normale bussen rijden en minibussen met een rode streep die als overmaatse taxi's zonder vaste route rijden. Zwaai met uw arm om een minibus aan te houden en betaal de ritprijs bij het uitstappen aan de chauffeur.

Vervoersinformatie
De Octopus Card, de Hongkongse variant van de OV-chipkaart, is de makkelijkste manier om in het openbaar vervoer te betalen. Laad de kaart op en haal hem bij het instappen door de automaat. De kaart is geldig in MTR, bus, tram en veerboot en kan worden gekocht en opgeladen op alle MTR-stations en Seven Eleven-winkels. Als u geen Octopus Card wilt gebruiken, neem dan veel kleingeld mee, want er wordt niet gewisseld. Probeer zoveel mogelijk de spits te vermijden, want een zitplaats bemachtigen is dan een onmogelijk.

terug naar boven


Tijdzone in Hong Kong

Het tijdverschil met Nederland bedraagt 7 uur (in NL winter) of 6 uur (in NL zomer). Het Hong Kong ligt op het oostelijk halfrond, 's middags in Nederland (bijv. in de zomer om 14:00 uur) is dus dezelfde dag 's avonds in Hong Kong (20:00 uur).

terug naar boven


Uitgaven in Hong Kong

Het prijsniveau ligt in Hong Kong op Nederlands nivo. Lokale etenswaren (zoals verse vis en tropisch fruit) zijn doorgaans iets goedkoper. In Hong Kong vindt u veel electronica winkels en luxe modezaken. Alle bekende merken zijn vertegenwoordigt, echter deze zijn lang niet altijd goedkoper dan in Nederland (zeker als u het btw verschil in ogenschouw neemt).

terug naar boven


Water in Hong Kong

Kraanwater is doorgaans veilig te drinken.

terug naar boven


Winkels in Hong Kong

De glanzende wijken Central, Admiralty en Causeway Bay bieden modieuze winkelcentra en designerwinkels als Blanc de Chine. Nathan Road, die het hectische Tsim Sha Tsui met Mong Kok verbindt, is vergeven van de elektronicawinkels. Dit gebied biedt ook legio traditionele markten, zoals Temple Street Night Market. Voor kwaliteitszijde, linnen en handwerken kunt u een kijkje nemen op de Stanley Market in Stanley. Wan Chai biedt goedkope modewinkels en Ap Li Chau heeft fabriekoutlets met designermerken. Winkels zijn doorgaans geopend van 11.00 tot 21.00 uur.

terug naar boven


Zonnebrand in Hong Kong

Neemt u een hoed of pet mee als bescherming tegen de zon. Ook een goede zonnebrandmelk met een beschermingsfactor die is afgestemd op uw huid mag u zeker niet vergeten. Wees erop bedacht dat uw huid heel gevoelig is, wanneer u vanuit de Nederlandse winter aankomt. Ga niet op het heetst van de dag zonder bescherming rondlopen of zonnebaden bij het zwembad.

terug naar boven


Terug naar boven